اخلاق و فضائل

امامان طواف بر ساق عرش الهی

این حقیقت را روایتی که در «کافی» از ابی یحیی صنعانی نقل شده تایید می کند، او می گوید: حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: یا ابایحیی! ان لنا فی لیالی الجمعه لشانا من الشان. قال: قلت جعلت فداک! و ما ذلک الشان؟ [ صفحه ۲۲۲] قال: یوذن لارواح الانبیاء الموتی و لارواح الاوصیاء الموتی و روح الوصی الذی بین ظهرانیکم، یعرج بها الی السماء حتی توافی عرش ربها فتطوف به اسبوعا و تصلی عند کل قائمه من قوائم العرش رکعتین، ثم ترد الی الابدان التی کانت فیها فتصبح الانبیاء و الاوصیاء قد ملئوا سرورا و یصبح الوصی الذی بین ظهرانیکم و قد زید فی علمه مثل جم الغفیر. [۲۰۶] . ای ابایحیی! برای ما در شبهای جمعه شان و کار خاصی و موقعیتی است عرض کردم: قربانت شوم! آن چه کاری است؟ فرمود: هر شب جمعه به ارواح انبیا و پیامبران گذشته و ارواح اوصیای آن ها و روح وصیی که زنده و قائم به امر است اعلام می شود که همه اجازه دارند به آسمان ها عروج کنند، در اطراف عرش الهی هفت بار طواف می نمایند و در کنار هر قائمه از قوائم عرش الهی دو رکعت نماز می گزارند و سپس به ابدان خودشان – که در آن بوده اند – برگردند. وقتی صبح می شود انبیا و اولیا در نهایت سرور و شعف هستند و آن وصیی که زنده و قام به امر است صبح می کند در حالی که علم و دانش فراوانی به دست آورده و افزوده بر علم او می شود. بدین ترتیب ملاحظه می شود که عوالم دیگر نیز عوالم تکاملی است. یعنی: همین طور که کمال نفس در این نشئه عالم طبع به اطاعت و عبادت است؛ در عوالم پس از مرگ نیز درجات تکاملی است و علم و دانش و بینش آن ها در عالم ارواح به میزان عبادت و خضوع و خشوع آن ها در ساحت عرش اعظم الهی است. [ صفحه ۲۲۳]
برگرفته از کتاب زندگانی حضرت امام محمد تقی جوادالائمه نوشته آقای حسین عماد زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *